Organizator:

E-handel na górce

Podziel się

Zakupy w sieci biją kolejne rekordy popularności – wskazuje najnowszy raport Gemius. Już 73% internautów korzysta z oferty e-handlu, czyli o 11 pkt. proc. więcej niż przed pandemią. Całodobowa dostępność oraz wygoda wskazywane są jako najważniejsze czynniki wyboru sklepów internetowych. Z tej tendencji korzysta także branża logistyczna, a szczególnie dostawcy usługi fulfilment.

Zauważyć można zmianę w preferencjach odbioru przesyłek. Najczęściej wybierana forma to dostawa do maszyny paczkowej (61%) nieznacznie przed dostawą kurierem do domu/pracy (55%). Niemniej jednak nadal najbardziej pożądana i motywująca do zakupów forma dostawy to dostawa kurierem do domu, nieznacznie przed dostawą do maszyny paczkowej. W obszarze dostawy, dwie marki usług kurierskich osiągają zdecydowanie lepsze wyniki niż inne – DPD oraz DHL. Nieznacznie za nimi plasuje się InPost.

 

Spośród różnych form płatności internauci niezmiennie najchętniej wybierają możliwość szybkiego przelewu przez serwis płatności (opcja wskazana przez 70% kupujących). Warto zauważyć, że osoby najmłodsze (15–24 lata) częściej korzystają z mniej popularnych from płatności, zarówno tradycyjnych: wysyłka za pobraniem, płatność gotówką przy odbiorze, jak inowoczesnych: płatności mobilne (Blik i kody QR).

Trzy najważniejsze elementy wpływające na decyzje internautów o wyborze konkretnego miejsca, gdzie dokonują zakupu online, nie uległy zmianom - nadal istotne pozostają kwestie finansowe: atrakcyjna cena produktu, niskie koszty przesyłki/dostawy oraz wcześniejsze pozytywne doświadczenia kupujących. 45% kupujących online wskazało atrakcyjną cenę jako najważniejszy element przy wyborze produktu.

Co to oznacza dla logistyki?

Trudno zaprzeczyć stwierdzeniu, że obecna sytuacja pandemiczna przyspieszyła rozwój e-handlu, w którym ważną rolę odgrywa logistyka. W tym kontekście coraz większe znaczenie zyskuje fulfilment, czyli outsourcing procesów logistycznych do zewnętrznego dostawcy. Z badań przeprowadzonych na potrzeby raportu „Fulfilment w e-commerce” zleconych  przez GS1 wynika, że tylko 30% sklepów internetowych korzysta z usług fulfilment dla towarów sprzedawanych w Internecie. Pozostałe 70% firm, wskazują na wiele przyczyn takiego stanu rzeczy. Najważniejszą z nich jest chęć utrzymania wszystkiego pod kontrolą.

Transformacja handlu w stronę e-handlu nie oznacza jednak, że sprzedaż tradycyjna w najbliższym czasie zaniknie. Wszystko wskazuje, że te dwa kanały sprzedaży – tradycyjny i elektroniczny –będą się nawzajem uzupełniać. Wieszczony zatem upadek centrów handlowych i hipermarketów może być przedwczesny.

Rozwój e-commerce i jego wpływ na branżę logistyczną będzie jednym z głównych tematów targów Logistyki, Magazynowania i Transportu Modernlog, które odbędą się 3-6.11.2020 r.!

Więcej na ten temat w raportach:

GS1: https://www.gs1pl.org/archiwum/853-raport-gs1-polska-e-handel-siega-po-zewnetrznych-dostawcow-logistyki

Gemius: https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/e-commerce-w-polsce-2020.html