Zapraszamy na kolejną edycję Targów MODERNLOG *** 3-5 czerwca 2025 ***  

Organizator:

Relacja z konferencji Smart Warehouse

Podziel się

Trzeci dzień bloku targów ITM Industry Europe dobiegł końca, a wraz z nim warsztaty INDUSTRY NEXT oraz odbywająca się w ramach ekspozycji Modernlog konferencja Smart Warehouse. Dlaczego magazyn ma być smart? Co powinno się automatyzować i dlaczego wszystko? Jak wyglądają terminy realizacji wdrożeń? Odpowiedzi na te pytania udzielili dostawcy rozwiązań, integratorzy systemów i przedstawiciele inwestorów.

 

Gwar biznesowych rozmów oraz ożywiona wymiana doświadczeń powróciły na Międzynarodowe Targi Poznańskie za sprawą bloku ITM Industry Europe, a w tym Modernlog i Subcontracting. Szczególnie wiele ciekawych wniosków i spostrzeżeń przyniosła konferencja Smart Warehouse, skierowana do branży logistycznej i pracującej w niej kadry menedżerskiej.

Budowanie zespołu i bariery wdrożeniowe

Nie dobierajmy jako swoich współtowarzyszy tych, którzy myślą podobnie. Poszukujmy w swoim otoczeniu ludzi, którzy reprezentują inną postawę niż nasza własna, bo od nich możemy się nauczyć tego, czego sami nie wiemy lub czego sami nie potrafimy – rekomendował prof. dr hab. Wojciech Paprocki ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie podczas otwarcia konferencji Smart Warehouse w ramach Targów Logistyki, Magazynowania i Transportu Modernlog w Poznaniu. 

Panel IoT digitalizacja, prowadzony przez Artura Olejniczaka (WSL) rozpoczął się od rozważań nt. danych jako paliwa gospodarki, stanu obecnego w branży logistycznej, aby przejść do barier, które hamują rewolucję technologiczną, szczególnie w kwestii obsługi big data – Większość narzędzi już mamy, ale potrzebne są środki, aby móc je wdrożyć – przekonywał Rafał Biegała (SICK).

Nie zgodził się z tą opinią Jakub Czyżkowski (SENTE) podkreślając, że jego zdaniem poważniejszym problemem od kwestii finansowych jest brak kompetencji na poziomie strategicznym. – Brakuje specjalistów, którzy potrafią zaprojektować procesy logistyczne w taki sposób, aby inwestycja okazała się trafiona. Z mojego doświadczenia we współpracy ze średnimi przedsiębiorstwami wynika, że stawiamy pierwsze kroki w wykorzystaniu nowoczesnych technologii i dopiero niedawno zorientowaliśmy się, że firmy, które posiadały już pewną automatyzację robotyczną były bardziej odporne na kryzys – podkreślał przedstawiciel SENTE. W panelu IoT digitalizacja wzięli udział także Maciej Krupa (Hit Kody Kreskowe), Michał Grabia (ILIM-Łukasiewicz) i Artur Guz (IBCS), którzy nakreślili przyszłość inteligentnych technologii w branży logistycznej.

Co i jak automatyzować?

Automatyzować wszystko, co się da i opłaca – rekomenduje Maciej Posadzy (3LP) w rozmowie z Piotrem Sędziakiem (Orbico Supply) podczas panelu #technologie transportu wewnętrznego. – Automatyzacja to nie tylko remedium na braki kadrowe. Układnice, antresole, regały automatyczne umożliwiają nam większy uzysk z kubika objętości w magazynie – opowiadał Posadzy. Automatyzujemy także te aspekty, w których nie do końca rachunek ekonomiczny jest istotny, ale praca jest ciężka, np. człowiek musi przenosić duże gabaryty. Automatyzujemy te procesy po to, aby ludziom pracowało się łatwiej i wygodniej.

Krzysztof Roszyk (MW Logistics) podzielił się swoim doświadczeniem z automatyzacji wieloetapowej – Analiza wykazała, że picking jest procesem, który obejmował 55% kosztów działania magazynu.  Zdecydowaliśmy się więc zacząć automatyzację od tego elementu – tłumaczył prelegent z MW Logistics.

Od gruntownej analizy procesów i danych statystycznych radzi także zacząć Witold Szczurek (Logisystem). – Jeżeli zrobimy to rzetelnie, to dużo łatwiej o decyzję, co automatyzujemy i w jakim zakresie. Moim zdaniem jednak najlepiej automatyzować wszystko i kompleksowo. Dlaczego? Koszt wynikowy całej inwestycji jest wtedy niższy, po drugie zostawiając jakieś ogniwa niezautomatyzowane musimy liczyć się z ryzykiem powstania wąskich gardeł.

Nieco odmienne zdanie wyraził  Maciej Ornowski (Reesink Logistic Solutions), który uważa, że istnieją systemy na tyle elastyczne, że można je z czasem rozbudowywać, jak np. Autostore. W panelu wzięła udział także Magda Kilijańska (Panattoni), która przekonywała, że warto myśleć o automatyzacji magazynu już na etapie jego budowania. 

Dlaczego magazyn ma być smart?

Doktor Szymon Strojny (WSL) wystąpił na otwarcie II dnia konferencji Smart Warehouse. Naukowiec udowadniał, że magazyny muszą być coraz bardziej smart ze względu na wiele czynników. Wśród nich wymienił m.in.: stałą presję na efektywność, rosnące potrzeby informacyjne związane z obsługą klienta w omnichannel i e-commerce oraz brak odpowiednich pracowników.

O współczesnych problemach w branży nie tylko logistycznej, ale także przemysłowej rozmawiali również Łukasz Musialski (Chaingers) oraz Magda Libiszewska (Nowoczesny Magazyn, Logistyka a Jakość) podczas panelu #automatyczne systemy składowania. Jak pandemia wpłynęła na terminy realizacji? Tomasz Boruta przyznał, że w niektórych przypadkach wydłużyły się one od 30 do 50% ze względu na brak komponentów oraz lawinowy przyrost zamówień. O podobnych problemach wspomnieli także inni prelegenci, z czego Anna Wiśniewska (Element Logic Poland) wskazała, że rozwiązaniem dla jej firmy stało się korzystanie z zasobów krajowych. A jak funkcjonować w czasach, które wymagają dużej elastyczności?

Sławomir Gaweł-Kucab (TGW) potwierdził, że należy ostrożniej podchodzić do planowania harmonogramu projektów co ma związek z obecną sytuacją dostępności materiałów i  potencjalnymi obostrzeniami, które mogą zostać ponownie wprowadzone.

Z pewnością warto wziąć pod uwagę nieprzewidziane scenariusze biznesowe i się nad nimi pochylić. Na dzisiaj skupiłbym się na technologiach, które mamy do dyspozycji do agregacji i przetwarzania danych, na coraz dokładniejszych prognozach, na wiedzy dot. rozwoju biznesu i znajomości rynku. W oparciu o te dane twórzmy plany i konsultujmy je z dostawcami projektu – radził Artur Thomas (Jungheinrich Polska).

Tomasz Boruta (GEBHARDT) natomiast zwracał uwagę, że automatyczne systemy intralogistyczne powinny być szyte na miarę, wedle potrzeb konkretnego klienta. – Jedną z najważniejszych rzeczy w systemach WMS jest to, żeby służyły klientom, a nie komu innemu. Dlatego tak ważne jest określenie swoich potrzeb i dostosowanie rozwiązań do wynikających z nich wymagań.

Perspektywę inwestora przedstawił w tym panelu Dariusz Maj (Marketing Investment Group), który podzielił się ze słuchaczami swoimi doświadczeniami z otwarcia zautomatyzowanego magazynu w czasie pandemii.

Roboty tradycyjne, AGV i roboty kolaboracyjne

Ostatnim panelem konferencji Smart Warehouse były #AGV roboty. Tutaj w rolę moderatorki wcieliła się Ilona Miziewicz-Groszczyk (Europa Systems). Goście tej części spotkania mogli dowiedzieć się z pierwszej ręki – wprost od producentów i dostawców Mateusza Amrozińskiego (Fanuc), Przemysława Degórskiego (WObit), Roberta Jastrzębskiego (Europa Systems) jaka jest różnica między robotami tradycyjnymi, AGV  i najnowszymi w tym zestawie robotami kolaboracyjnymi.

Bieżące watki poruszył przedstawiciel DHL Supply Chain, Krzysztof Jastrzębski, opowiadając o najnowszym wdrożeniu w halach w Żernikach pod Poznaniem. Ogromne tempo realizacji (4 miesiące od przetargu) nie pozwolił na wprowadzenie automatyzacji od samego początku. Prace rozpoczynają się manualnie, aby dobrze zmapować występujące procesy. – Jeżeli chodzi o automatykę czy zastosowanie robotów, to z naszego punktu widzenia najwięcej problemów występuje w procesie integracji systemów – relacjonował Krzysztof Jastrzębski. W pierwszej kolejności widziałbym wózki AGV, które będą przewoziły kompletacyjne pomiędzy poszczególnymi strefami, aby każde zamówienie trafiało do odpowiedniej strefy sortacji.

Panel AGV roboty urozmaiciły ciekawe case study z realizacji w magazynach znanych marek. 

Warsztaty Industry Next

Od czego zacząć i jak skutecznie wykorzystać najnowsze rozwiązania technologiczne? Na to pytanie odnosząc się do transformacji cyfrowej przedsiębiorstw produkcyjnych, odpowiadali eksperci zaproszeni na Warsztaty Industry Next. Panel poświęcony tym zagadnieniom wsparł merytorycznie Poznański Park Naukowo Technologiczny (PPNT). Tłumy słuchaczy przyciągnął szczególnie temat smart factory i kompleksowego podejścia do transformacji cyfrowej przedsiębiorstwa.

O tym, że wykorzystanie danych z połączonych czujników tzw. przemysłowy internet rzeczy może wpływać na optymalizację procesów produkcyjnych – przekonywali eksperci z Apollogic Sp. z o.o. Zestawili systemy tradycyjne z uczeniem maszynowym. Dowodzili również, że z AI mogą skorzystać nie tylko działy produkcji. Z kolei jak wybrać outsourcing centrum danych dla swojej firmy tłumaczył Tomasz Łukaszewicz z PPNT. Przedstawił na przykładzie konkretnych wdrożeń wykorzystanie chmury prywatnej, publicznej i hybrydowej. Drugą część warsztatów przygotowanych przez Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe oparto m.in. o tematykę innowacji cyfrowych i transformacji łańcucha dostaw. Szukano także odpowiedzi na pytanie: jak zintegrować symulacje i wytwarzanie przyrostowe w przedsiębiorstwie. Warsztaty zakończyły program dwudniowego Kongresu Industry Next organizowanego w ramach targów ITM INDUSTRY EUROPE.

Targi ITM INDUSTRY EUROPE potrwają do piątku (3 września), w tym samym czasie odbywają się także: Targi Logistyki, Magazynowania i Transportu MODERNLOG, 3D SOLUTIONS – Targi Druku i Skanu 3D, Targi Kooperacji Przemysłowej SUBCONTRACTING oraz Forum Odlewnicze FOCAST.